آيا رجعت مورد اعتقاد شيعه همان تناسخ نيست?

آيا رجعت مورد اعتقاد شيعه همان تناسخ نيست?

آيا رجعت مورد اعتقاد شيعه همان تناسخ نيست؟

 

" «رجعت» در لغت عرب به معناى «بازگشت» است و در اصطلاح، بر «بازگشت گروهى از انسانها پس از مرگ و پيش از روز رستاخيز» اطلاق مى ‏شود كه همزمان با نهضت جهانى مهدى موعود عليه السلام صورت مى ‏گيرد و اين حقيقت، نه با عقل منافات دارد و نه با منطق وحى.

 

از ديدگاه اسلام و آيين‏ هاى ديگر الهى، جوهره انسان را روح مجرّد وى تشكيل مى‏ دهد، كه از آن به «نفس» نيز تعبير مى ‏شود و بعد از فناى بدن، باقى مى ‏ماند و به حيات جاودانه خود ادامه مى‏ دهد.

از سوى ديگر پروردگار بزرگ، از نظر قرآن، قادر مطلق است و هيچ مانعى، توانايى او را محدود نمى ‏سازد.

 

با اين دو مقدمه كوتاه، روشن مى‏ گردد كه مسأله رجعت، از ديدگاه عقل امرى است ممكن؛ زيرا با اندك تأملى معلوم مى ‏شود كه بازگرداندن اين گروه از انسانها، به مراتب از آفرينش نخستين آنان، سهل‏ تر است. بنابراين پروردگارى كه در وهله اول آنان را آفريده است، بى ‏ترديد بر بازگرداندن مجدّد آنان توانايى دارد. "[?]

 

" مسأله رجعت از ديدگاه شيعه هرگز مستلزم اعتقاد به تناسخ نيست؛ زيرا نظريه تناسخ بر انكار رستاخيز مبتنى است و جهان را درگردش دائم مى ‏داندكه هردوره‏اى‏تكرار دوره‏ پيش از آن است.

براساس اين نظريه، روح هر انسانى پس از مرگ، بار ديگر به دنيا باز مى ‏گردد و به بدن ديگرى منتقل مى ‏شود. پس اگر روح در زمان گذشته از نيكوكاران بوده، در بدنى قرار مى ‏گيرد كه دوران بعد را با خوشى مى ‏گذراند و اگر از بدكاران بوده، به بدنى منتقل مى ‏شود كه دوران بعد را با سختى‏ ها سپرى مى‏ كند. و اين بازگشت در حكم رستاخيز او است! در حالى كه معتقدان به رجعت، به پيروى از شريعت اسلام، به قيامت و معاد ايمان دارند و از سوى‏ ديگر انتقال يك روح جدا شده از بدن را به بدن ديگر محال مى ‏دانند. و تنها بر آنند كه گروهى از انسانها، پيش از قيامت به اين جهان باز مى ‏گردند و پس از برآورده شدن حكمتها و مصالح آن، بار ديگر به سراى جاودانى مى ‏شتابند تا در روز رستاخيز، همراه با ديگر انسانها برانگيخته شوند؟ و هرگز يك روح، پس از جدا شدن از بدن، به بدن ديگرى منتقل نمى ‏گردد. "[?]

 

رجعت نمونه هاي زيادي در اقوام پيشين دارد که قرآن نيز آنها را نقل کرده و ما چند مورد از آن را نقل مي کنيم:

?. رجعت عده ‏اى از بنى اسرائيل:

« وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى‏ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ * ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛[بقره/ ?? و ??] و [ياد كنيد] هنگامى را كه گفتيد اى موسى هرگز به تو ايمان نمى ‏آوريم مگر آنكه خدا را آشكارا ببينيم پس صاعقه شما را فراگرفت در حالى كه مى ‏نگريستيد سپس شما را پس از مردنتان برانگيختيم، شايد سپاسگزارى كنيد»

 

?. رجعت هزاران نفرى كه از شهر خود بيرون آمدند:

« أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ؛[بقره/???] آيا به كسانى كه براى گريز از مرگ از شهر خود بيرون آمدند در حالى كه هزاران نفر بودند، ننگريستى. پس خدا به آنان گفت بميريد سپس آنها را زنده ساخت. بى ‏ترديد خداوند بر مردم بخشش فراوانى دارد و لكن بيشتر آنان سپاسگزارى نمى‏ كنند»

 

?. رجعت و زنده شدن مردگان به دست عيسى (ع):

« وَ رَسُولاً إِلى‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ... وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ؛[آل عمران/??] و [او را] فرستاده ‏اى به سوى بنى اسرائيل [قرار داد كه مى ‏گفت‏] من از طرف پروردگارتان نشانه‏ اى براى شما آورده ‏ام ... و مردگان را به اذن خدا زنده مى ‏كنم»

 

[?]. شيعه پاسخ ميدهد، آيت الله مکارم، ص: ??.

[?]. شيعه پاسخ ميدهد، آيت الله مکارم، ص: ??



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 10 مرداد 1393برچسب:, ] [ 16:56 ] [ no name ]
[ ]